Tuesday 3 September 2013

TRANS BINTANG

14 - 17 SEPTEMBER 2013
SELAMA, PERAK - BALING, KEDAH


PROSES AWAL :
TRANSPORT DARI KL KE SELAMA DAN DARI BALING KE KL

PERGI :
BAS MARALINER (HENTIAN DUTA-KULIM)
HENTIAN DUTA - STESEN BAS SERDANG
JAM 11.00PM - 4.13AM
TIKET : RM32.10 SEORANG

STESEN BAS SERDANG - SELAMA
JAM : 7.30 PAGI
KEKERAPAN BAS : 2 JAM SEKALI
TIKET : RM2 SEORANG

BALIK :
BAS TRANASIONAL (04-4706880)
STESEN BAS BALING - HENTIAN DUTA
JAM 10.30PM - 4.00AM
RM35.70


 

Bagaimana nak ke Gunung Bintang ?
Pertama anda perlu mendapatkan khidmat guide, guide yg sgt sinonim dgn trans bintang iaitu saudara Mazli atau abg mali, anak tempatan selama perak ini boleh dihubungi melalui 019-4637807. Beliau juga akan menguruskan perkhidmatan 4wd. Jika anda dari KL, utk save cost dan tenaga lebih baik mengunakan perkhidmatan bas ekspress dr Hentian Duta ke Serdang, syarikat bas mara liner KL-Kulim akan berhenti di stesen bas serdang, dari stesen bas serdang anda akan naik bas mara ke selama. bas pertama pada jam 7.30pagi, 30min perjalanan anda akan sampai di selama dgn kadar tambang RM2 seorang. Sampai di selama turun di pekan selama yg berhampiran dgn pejabat daerah selama, area situ byk kedai makan klau nk b'fast, selesai mkan tapau siap² pack lunch sbb dh tangahari juga la baru nk start trecking, dari selama layan powil ke starting dlm 2-3jam jugak.

Sampai di starting point, mkan ler siap² pack lunch tu, nt xde masa nk mkan, destinasi pertama kem sempadan atau puncak bintang south, kem sempadan ada water point, itu ler last water point sebelum puncak bintang south, sok pg dari bintang south akan ke puncak bintang, puncak bintang view lawa, dr puncak bintang turun ke water point, itu juga last water utk ke puncak bintang north, selepas water point tu ada kem site, Kem Milo, bole bermalam kat situ. sok pagi dari kem milo terus g tido kat kem sg kupang. sok pagi layan treck balak 3-4jam sebelum sampai Lata Celak, tmpt rekreasi mcm ulu yam, dari situ bole minta tolong abg mali ejaskan transport utk hantar ke stesen bas baling, dlm 30min dari lata celak.

Di stesen bas baling ada 2 syarikat bas utk balik ke KL, Tranasional dgn Shamisha, tambang tranasional murah skit klau nk banding dgn shamisha, shamisha tiket RM45 jln 10.30mlm manakala tranasional RM36 jln 11mlm, tp tranasional sampai dulu Hentian Duta sekitar jam 5pagi. TAMAT

No comments:

Post a Comment