Friday 29 August 2014

BACKPACK KE KRABI

29 ogos 2014
Memandangkan cuti sempena hari merdeka ke 57 ramai yg amik peluang bercuti, dalam negeri mahu pun luar negeri, maka sibuk lah jln raya malaysia dgn berpusu-pusunya manusia dgn program masing²....
Kami team yg nk g krabi pun kalam kabut nk ke puduraya utl naik bas ke hatyai, team pertama jam 10mlm dan team ke-2 jam 11.59 mlm, sbb public holiday, tiket bas byk habis dgn harga yg melambung dr 60 lebih jd 90 utk double deck, single 80, woww!!! Mcm bole naik airasia jer, apa bole buat, bas alisan jer yg termampu...

Ok bg yg pegi dgn bas sampai border m'sia bas akan berenti utk isi kad kemasukan ke thailand, driver bas akan collect semua passport utk isi detail kita dlm kad, klau g sendiri kad tu bole amik kat border thai, klau nk senang beli ja kat org yg dok jual di sekitar border atau kat duty free pun dh ada dorng jual dan tolong isikan maklumat kita. Dorng kenakan bayaran RM2 utk 1 kad. Dh siap isi kad terus beratur kat imegresen thai utk chop passport, nt imegresen tu akan amik 1 keratan dan satu keratan lagi kita kena simpan utk serah semula pd imeresen thai time balik nt. Pagar border akan buka seawal 6pg waktu malaysia.

Ok dh satle bab declareration border, lepas ja border thai tu, pekan tu ialah pekan danok, xyah cite apa yg ada kat danok yg dh sgt tersohor merata donia, donia oh donia....

Sepanjang jln kiri dan kanan terdpt byk deretan kedai, zaman skrg apa yg kita buat mesti nk bgtau kwn² dgn harapan dorng akan jeles dgn kita, jd data internet amat diperlukan, cari kedai henfon, byk sepanjang jln tu, byk sim kad syarikat telko yg menawarkan pakage menarik kpd pelancong mcm kita nie, antaranya Happy, Ais dan mcm², atas pengalaman sy, sy pilih sim Happy dgn kadar 990 baht (RM9.90) utk starter pack pastu top up 100baht (RM10) dpt 40baht (RM4) utk kredit panggilan dan data unlimited utk seminggu. Klau sekadar 2-3 ari beli jer starter pack yg 24 jam dgn harga 45 baht (RM4.50) data unlimited 24jam, esoknya tukar sim kad baru, maknanya beli siap² 2-3 simpack mengikut jumlah hari nk pakai, klau lebih dr 4 hari baik beli terus yg seminggu, harga save skit.

Oklah satle bab persiapan disana, kami pun mula cari transport ke pekan hatyai, sbb team yg naik bas dh tunggu kat sana, byk transport disediakan teksi dan van, tut tut pin ada, tp pitam juga nk sampai hatyai. Owhh....lupa bab tukaran duit, klau bole tukar siap² di malaysia, duit thai rate lebih kurang jer dgn dit malaysia,tukar RM100 dpt 1000 baht, tp klau nk tukar kat pekan danok pun bole, ada money changer, cuma klau naik bas takut sampai awal kat situ, kedai belum buka, jd maslah utk kita tukar duit. Adoi bila nk mula jln nie....

Ok kita teruskan perjalanan, kami cari transport yg paling murah, tp memandangkan malaysia cuti umum maka ramai org malay masuk siam maka harga melambung sikit dari hari biasa, klau yg murah naik van campur dgn org lain cukup 15 org baru dia jln, hari biasa bole dpt 60 baht sorng, tp time cuti mcm nie, dia up 120baht sorng, convert sendiri ler duit malaysia, buang kosong blkg jer jd ler duit malaysia, last kami amikm keputusan naik teksi, teksi dia bukan mcm teksi kita, keta biasa ja, mcm prebet sapu, tp sana bukan prebet sapu, jd jgn dok nego dgn depa, mampuih xlayan...jd dia balun kami 700 baht sebiji kita, kami naik 3org, tong² sorng 200 baht lebih. Dekat sejam juga dari danok nk ke hatyai, kami terus ke Lee Garden yg menjadi pusat bandar kat hatyai, bas alisan pun akan turunkan penumpang dr kL kat sini, dh janji dgn kwn² tunggu kat sana. Teksi antar kami terus ke Lee Garden, tgok muka kwn² dh mcm nk mkan org, sbb dorng pkl 8pg dh sampai situ, kami sampai situ dh pukul 12 lebih waktu malaysia, perbezaan masa malaysia thai sejam, thai lewat sejam. Lepas nie sy akan cite ikut masa siam, sbb dh kat siam...

Seterusnya kami ke stesen bas hatyai utk amik nas ke pekan krabi, berpandukan bacaan blog dan google map stesen bas dekat jer, sekali silap pacak dh jauh dari stesen bas, maka keputusa utk naik tut tut ke stesen bas. Tut tut amik 20 baht sorng. Oleh itu sy cadangkan lepas nie xyah penat² jalan, sepan lee garden tu bersepah tut tut, naik jer tut tut ke stesen bas.

Sampai stesen bas, jgn terpedaya dgn pakage yg ditawarkan, masuk dlm stesen ada kaunter tiket jual tiket bas, bgtau nl pegi krabi, nt dia bg tiket, 186baht sorng, bas ada ekon danok la, kan backpacker, jd cerita sy lebih follow cara backpackers, dgn moto 'kos rendah,janji sampai'. Perjalanan dari hatyai ke krabi town hampir 6 jam, lemau rasa, memandangkan jiwa mat backpackers masih kental buat selamber jer la, lepas nie tapau mkanan siap², bas berenti kedai minyak isi minyak ada kedai mkan sebelah tp xtahu status halal, logo halal pun xde, jd mkan buah pelam jer la.

Ok sampai pekan krabi bas akan drop tepi jln depan pintu gerbang stesen bas krabi, dr situ amik tut tut jer ke pantai aonang, dorng cas 60 baht sorng, dlm 30min juga kami sampai hotel backpackers kami di aonang, hotel kami jauh  dari pantai, sbb nk murah jauh skit xpe, janji sampai, lepas c/in kami rehat dan mandi pastu semua turun cari makan, tomyam dan nasi paprik mula berlegar dlm pala otak, member bgtau ada pasar malam, kamimke pasar malam dulu, mcm² makanan thai halal dijual, maka nafsu mkan terus melonjak utk try semua mkanan yg nmpk sedap yg pada hakikatnya memang sedap dan  murah, antara yg menarik dan unik ialah pan cake yg ditebar mcm roti canai dan disapu dgn cokelat atau pennut butter dan mcm² perisa lagi. Sedap. Mcm² lagi kami jumpa kira selera malaysia mmg xde mslah.

Selesai pasar malam yg kami sangka night market krabi rupanya night streetwalk market aonang, lebih kurang mcm tu ler dia punya nama. Pastu masing² masih berhajat nk rasa tomyam ori thai w/pun masing² dh mkan mcm² kat pasar mlm td, akhirnya tomyam restoren hasnah jadi cubaan pertama.

Selesai makan semua pakat balik hotel, masing² dh letih dok dlm bas 6 jam, hampir 400km perjalanan ari nie, mlm nie tido awal sbb esok nk pegi island hopping 4 pulau...

Hari ke-2

Bangun awal keluar sarapan kedai berhampiran hotel, halal dan menu spec kampung punya, memang sedap, harga lebih kurang malaysia jer, nasi dgn ayam gereng 50baht, air teh o panas atau ais 17baht...pulut ayam juadah wajip kat sini, merata-rata dan sepanjang masa ada. 8.30pg pick up dtg amik kat hotel antar ke bot di pantai aonang, pantai aonang lebih kurang mcm pantai chenang langkawi bg yg penah kesana...xde sebarang aktivit air spt jetski atau surfing atau diving area pantai aonang, yg menarik dan tarikan utama krabi adalah pulau sekitarnya.

Kami amik pakage island hopping 4 pulau, tup tup island, chiken island poda island dan kote island. Mula dari 9 pagi sampai 3 ptg, rentong abis muka....xde aktiviti sgt kat pulau² tu, selain mandi laut, snorkling dan mandi laut lagi...
Sesi menghitamkan kulit muka dh sampai tahap maksima, jd semua dh xde mood nk jln dan berenang, semua dh letih nak balik tido, naik bot balik pantai terus balik mandi dan tido, ada yg tido ada yg pegi mkan, lepas mandi terus pegi mkan, sbb acra mlm nt ialah round krabi town dan pegi night market utk shoping sobiner., tmpt wajip bila dtg krabi ialah replika ketam besar di krabi town, lepas bergambar terus ke night market krabi...pusing jumpa makanan, nmpk sedap, try, pusing lagi jumpa aiskrim kelapa, try, jumpa pelik² semua try. Last² kenyang mcm tu jer, ok ler, dtg mcm nie kita kena try mkanan² menarik yg kita xjumpa kat m'sia.

Selesai soping sbb duit dh abis, w/pun masih byk brg nk beli, memikirkan duit siam dh xde, balik m'sia pun nk ,kanmaka nafsu dpt dikawal. Redha dan pasrah terus masuk dlm van, van tu kami sewa dgn kadar 120 baht sorng...ok ler 4 jam dia bawa jln². Lepas tu kami balik ke aonang beach utk lokasi akhir

12.45 dari stesen bas krabi sampai di stesen bas hatyai jam 4.56 ptg.terus ke Lee Garden tunggu bas alisan ke KL...

1. so kesimpulannya, berapa rm bajet utk krabi? and byknya list gunung didaki.. ada fb tak utk team mendaki nie...

2. Terbaik ! Gaya backpackers ke Krabi !

3. Sertai kami di fb groups https://www.facebook.com/groups/KEMBARAGENGSEVEN/

4. Terbaik la! Moto "kos rendah, janji sampai" jd pegangan. Btw, secare kasar je la, berape ringgit habis ni walaupun dgn moto kos rendah tersebut?

5. pengen banget ke krabi euy...setelah thn 2011 dari phuket sekarang pengen banget ke krabi, cmn sayang belum ada budgetnya.
    btw, ada yg masih pake kartu nama dr kertas? ayo ganti kartu nama kertas Anda dgn kartu nama online, buat dan bertukar kartu nama di berkenalan.com: https://berkenalan.com